1 december

2009-12-01 | 23:22:43
Så nu är det bara 20 dagar kvar av Elin första år i livet. Oj, vad tiden har gått fort. Och tänk vad mycket hon lärt dig.
Läste precis på farmors blogg att hon har ett litet problem. Hon har köpt en bok om broderier men allt är på arabiska. Men det är inget problem, för Elin har lärt sig prata. Nämligen arabiska!
Jag tror att det är tack vare det arabiska alfabetet hon fick när vi var i Jordanien och hälsade på farmor och farfar. Hon kan säga tre ord. Det är challa, lacka och det tredje kommer jag inte på just nu, får återkomma med det såfort hon vaknat och börjat prata igen. Det låter verkligen som arabiska, hon har till och med rätt uttal. Ni kan ju tänka er själva. Det låter ungefär: "Challa, challa, challa, lacka, lacka, challa"!

Idag var Elin och jag på öppna förskolan, och där var massvis med barn. Många var kramiga men det var inte Elin, hon ville mest sitta för sig själv och leka och alls bli kramad, det kom en och en annan tår. Men hon var lite trött också så det kan nog mycket väl ha bidragit till dom där tårarna. Elin vaknade redan 7:30 idag och sen ville hon inte sova igen förrän 11:30 och eftersom hon skulle hinna äta innan vi gick till öppna förskolan fick jag väcka henne efter bara 1 timmes sömn.

Sångstunden idag blev lite annorlunda. Elin var så trött så hon låg ner på golvet när vi andra sjöng, och idag så övade vi på sångerna till luciatåget på fredag. Ja, det blir luciatåg i Svedala kyrka på fredag kl 10!
Elin låg på golvet och vilade men när vi sjöng en av dom gamla sångerna, vink, vinka... piggnade hon till, ställde sig upp och gjorde alla rörelserna. Både klappade, vinkade, hade händer som dansade och tog armarna upp och ner, precis rätt för en gångs skull. Annars brukar hon ligga lite före sången med rörelserna ;-)

Jag trodde Elin skulle somna i vagnen på vägen hem, men det kunde ju jag tro bäst jag ville. Hon somnade inte. Trots att vi tog en liten extra runda på 1,5 timmar så vi var inte hemma förrän kl 17. Elin var vaken och eftersom hon var fullt påklädd passade vi på att vara ute en liten stund till. Elin och jag gick en liten runda. Enda upp till Marbäckshallen gick vi. Dom 50-60 meterna det är dit tog ungefär 15 min för Elin. Sen var hon trött i benen så tillbaka tog det lite längre tid.


Och så har vi ju gårdagen också att berätta om. Klockan 8 träffade vi Moa för en morgonpromenad. 2,5 timmar senare var vi tillbaka här och nu vad det planerat för lite julbak. Elin och Moa började med att äta lite och sen somnade Moa. Elin skulle egentligen också sova, men sen är det det här med att få Elin och sova så länge vi har besök. Det spelar ingen roll vem som är på besök. Det är ett mission imposible!
Det blev iallafall bakat. Både lussekatter och pepparkakor och Elin var med och hjälpte till. Hon provsmakade allt från deg till färdigt resultat och allt fick godkännt. 
Senare på kvällen åkte Caroline och jag till Sjöbo och Eisers utförsäljning av kläder, så nu har Elin fått ännu mer kläder till sin redan överfulla garderob!

Jag kommer börja jobba igen den 4 januari och då är det dags för Johan att vara hemme. Han slutar jobba redan 23 december och börjar inte förrän 6 april igen.
Idag fick jag nästa års schema på posten. Jag kommer vara ledig jämna helger, jag misstänkte att det skulle bli udda, men det blev det alltså inte. Och så till mitten av februari kommer jag vara ledig både onsdag och fredag den veckan jag jobbar helg och måndagen dom andra veckorna.
Jag har suttit en stund och tänkt på mitt schema och här kommer bra och dåliga saker.

Bra:
  • Eftersom jag är ledig på fredagar kan Elin och jag gå på öppna förskolan. Misstänker att Johan inte kommer ta med henne dit.
  • När Johan ska åkta Vasaloppet har jag tagit mammaledigt. Jag har tagit mammaledigt måndag och tisdag och så är onsdagen min lediga dag och helgen innan är min lediga helg. Så det blir 5 dagar ledigt!
  • JAG KAN GÅ PÅ LOPPISEN (som är en jämn helg) OCH GÖRA MER FYND!
  • Jag kan med gott samvete hoppa över broloppet 2010 eftersom det är min jobbhelg ;-)
Dåligt:

  • Vi brukar alltid åka till Kristianstad varje valborg, men jag jobbar till 20:15 valborgsmässoafton och börjar 8:45 dagen efter, alltså 1:a maj. Kan nog bli lite tajt att hinna med en tur upp till Kristianstad. Typiskt, då får jag inte bada badtunna!
  • När jag fick schemat stod jag inte med på den avdelningen jag ska jobba på, så jag får antagligen ett nytt schema, där allt är ändra...


Farfar har önskat sig bilder och idag har vi det snabba internet igen. Hela 7,2 Mbit/s. Jäkla tre!!! Dom 5 bilderna från inlägget i söndags när vi fick det söliga på bara 200 kbit/2 tog 3 timmar.
Men snart, när det är jul. Då har vi supersnabbt internet. Dom har grävt upp trottoaren på hela gatan så dom kan gräva ner superkablarna!




Jepp, jag kan både sätta igång och stänga av spisen nu.
Eller iallafall sätta igång och sen lämna den.

Hmm, kanske kan läsa en bok istället,
eftersom pilla på spisen var ajjabaja!

Så många böcker, men ändå ingen bra...

Att vara ute och går är kul, även att det kanske inte ser ut så på kortet...
Men den dumma blixten lyser upp mina reflexer.

Titta vad jag kan!
Dumma blixt igen, som lyser konstigt i mitt ena öga.

Pappa och jag myser innan läggdags, fast jag ser lite lurig ut...

Men nu blev det nog bättre =)








Kommentarer
Postat av: Maria o Sofia

Va kul att du kan gå på barnloppiset. Vilket datum är det? Måste ju oxå gå på det :-)

2009-12-02 @ 08:54:13
Postat av: Anonym

Elin är så fin på alla bilderna det är så kul att se



Farfar

2009-12-02 @ 10:52:46
Postat av: Farmor

Så gott det ser ut med Lussekatter! Anna-Karin, kan du spara en till jag kommer hem?! Fredrik har väl inte haft tid att baka några i år!!

2009-12-03 @ 08:21:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback