Polisen tog Nasse

2009-10-29 | 08:06:20
Igår lämnade vi kalla Sverige och kom fram till Jordanien. Vi var framme vid 23 fast i Sverige var klockan bara 21 (vi fick ställa fram den 2 timmar) och det var 20° C här.

Resan gick bra. Det började med tåg från Svedala till Kastrup. På Kastrup fick Elin äta sitt mellis och sen fick vi gå till flyget. På flyget fick vi jättegod mat. Allihop, ja fast inte Elin för hon sov. I 10 minuter sen vaknade hon när Johan skulle lägga ner henne på golvet så att han skulle kunna äta sin mat. Elin vaknade ju men hon var inte hungrig fast lite kex och en fralla gick att äta ändå. Hon var snäll hela flighten, utom lite på slutet (landningen) när hon var tvungen att sitta fastspänd, då gnällde hon, men hon skrek aldrig.

Nu hade vi landat i Istanbul och Elin är så internationell att hon har lunchat på Burger King i just Istanbul ;-)
Hon åt inte hamburgare eller majskrokar i pommes paketen. Nej, hon åt sin exotiska kycklinggryta och när den var uppäten var det dags att stiga på nästa flyg. Var inte alls lång tid vi väntade. Elin hade knappt sovit något men den sista flighten sov hon sig igenom. Eller iallafall 1 av dom 2,5 timmar den tog. Återigen fick vi god mat att äta. Fast det beror kanske på vem man frågar. Jag tyckte maten var god, Johan håller kanske inte riktigt med.

Och sen var vi framme. Elin har sitt första visa i sitt pass ;-)
Men innan vi kom fram. Oj, vad mycket kontroller. Dom vanliga kontrollerna av bagage och pass och allt innan man stiger på flyget + svininfluensa kontroller!
På flyget till Istanbul var det ett hälsokort man var tvungen att fylla i. Det var till för att om någon på flighten blev sjuk så skulle man kunna spåra alla andra som var med och var utsatta för smittan. Tre adresser fick man lämna. Sin hemadress, adressen där man skulle befinna sig under semestern och en adress till en anhörig som visste var man skulle befinns sig dom närmaste 31 dagarna. Fyllde man inte i alla uppgifter släpptes man inte av planet.
Och sen kom vi fram i Amman, Jordanien. Där var det en dator som scannade av alla passagerare och hade någon feber blev man inte insläppt i landet.

Och så lilla Nasse. På Kastrup tog polisen honom. Elin hade snällt honom i famnen när vi gick igenom säkerhetskontrollen, men det fick hon inte ha. Polisen tog honom, han skulle också igenom bandet där allt bagage scannades. Elin blev jätteförvånad när en stor och sur polis tog Nasse ifrån henne. Men hon fick ju tillbaka honom. Och sen åkte han igen 4 kontroller till. Men han blev godkänd!

Elin i Istanbul efter lunchen/middagen, påväg till nästa plan.

I eftermiddag när farfar kommit hem från jobbet ska vi sätta oss i bilen och åka till Petra, där vi ska stanna till på lördag. Vi kommer inte ha någon dator med så nu dröjer det ett tag innan ni kan få en uppdatering och nya bilder på vad vi hittar på ;-)

Nu har Johan och jag iallafall spelat golf inne i det gigantiska vardagsrummet.
Elin var också med, men hon kröp mest efter bollarna...

Efter golfen slappar Johan och Elin i en av sofforna ute på terassen.