Påsken 2010 no 2

2010-04-11 | 20:53:53
Haha, det var iallafall tanken, och bakom den tanken låg ju givetvis att inlägget skulle kommit i måndags eller iallafall i tisdags.
Det hände inte så mycket mer under påsken. Under söndagen var Elin och Johan i stan och hälsade på kusin Nils, jag jobbade. Måndagen var jag ledig och då var Elin och jag på Burlöv Center och där träffade vi Marie och Amanda. Vi fikade och gick i en massa affärer och Elin trivdes inte alls med det, så det var mest jobbigt skulle man kunna säga.

Tisdag och en ny dagis vecka. Veckan har varit likadan varje dag. Elin har kommit till dagis vid 8 eller vid 8.30, det har berott på lite när Johan och hon har orkat stiga upp =). Har Elin varit på plats innan 8:30 har hon fått frukost där för frukost buffen står dukad från 7-8:30. Dom dagar hon kommit efter har hon ju ätit frukost hemma.
Efter frukosten är det lek och vid 9 morgonsamling med sång och fruktstund. Sen blir det lek, och vid fint väder är det utelek som gäller fram till 10:45 då lunchen är serverad (2-3 portioner lunch äter Elin dagligen). Efter lunch får lillegruppen sova middag (1-1,5 timmes sömn blir det för Elin) och sen vid 13:30 när alla vaknat är det lek igen. Lite innan 15 dukar kocken fram mellis och sen är det ute lek oavsett väder fram till jag kommer och hämtar Elin vid efter 16:30 någon gång. Jag brukar komma 16:40 och då är det nästan precis när det är frukstund så då sitter dom barnen som vill ha frukt och äter det och dom andra leker. Elin har lekt alla dagar utom 1 då hon åt frukt. Annars har hon suttit i sandlådan när jag kommit eller så har hon lekt i rutschkanan.

Ja, såhär är det varje dag nu för tiden, fast utom i fredags. Johan vaknade mitt i natten och var sjuk. Maginfluensa eller matförgiftning, svårt att avgöra. Jag var friskt och sov vidare, men snart vaknade jag också och var sjuk. Jag tog det säkra före det osäkra och tog mina piller som jag hade över sen jag var råkade ut för matförgiftning sist. Det gjorde nog att jag inte blev riktigt lika sjuk som Johan. Men ändå tillräckligt sjuk för att drabbas av panik över att vi bara har 1 toalett men vi var två magsjuka som helt hade velat bo på toaletten.
Detta utspelade sig vid 5 tiden på morgonen. Vid 6 började nästa problem. Det problemet var mitt fel. Jag skrek på Johan att han var TVUNGEN att komma ut från toaletten, och mitt skrik gjorde att Elin vaknade. Elin var inte sjuk, men vem orkade ta hand om henne...

Elin har lärt sig öppna grindarna här hemma, både nere och uppe och när hon öppnat pekar hon på grinden och säger ÖPA! Ja, sen går hon antingen upp eller ner. Johan fixade till grinden på övervåningen i fredags morse så den inte gick att öppna,  sen fick Elin springa runt på övervåningen när vi andra låg i sängen, eller befann oss på toaletten. Elin var duktig och sysselsatte sig till klockan var 8, då var hon hungrig. Vi lyckades ge henne frukost och få på henne kläder och sen mot alla odds fick jag iväg henne till dagis. Hade Elin också varit sjuk hade vi aldrig klarat av fredagen. Men nu var hon fiskt och kunde vara på dagis, tur för oss.

Vi kom till dagis och Elin skrek som hon gör varje dag när vi lämnar henne, men jag ville bara hem igen och funderade på hur jag skulle överleva dom 3 minuterna hem det tar med bilen. Jag kom hem och kom också till sängen där jag låg och sov till klockan var 13:30. Då var det bara att ringa mamma på jobbet och säga att hon och pappa var tvugna att komma ner till oss för att passa Elin. Jag sov vidare och vid 16:30 uppstod nästa problem. Mamma hade gått tidigare från jobbet, men dom hade inte kommit fram ännu och Elin skulle hämtas från dagis. Johan kunde knappt röra sig och jag hade ingen aning om hur vi skulle lösa detta.  Jag ringde mamma och pappa men dom var bara i Karlshamn och hade då minst 1,5 timme kvar innan dom var framme.

Ok, jag fick bita ihop och åka och hämta Elin. Påväg till dagis tänkte jag att dom iallafall är ute så det är bara att ta Elin och lasta in henne i bilen. MEN, nej, dom var inne. Vad fan skulle jag göra nu, ta på henne overall och skor och allt. Nej, tänkte jag, hon få åka utan ytterkläder på hem. Väl hemma satte jag henne i fåtöljen med 1 banan, 1 nappflaska med vatten och satte igång Teletubbies på datorn. Elin var jätte snäll och satt och tittade så jag kunde få vila. Men någon timme senare var hon hungrig och faktiskt började jag må bättre så jag kunde följa med henne ut i köket och fixa mat och till och med få på pyjamasen och lite senare också lyckats få i henne välling, samtidigt som mamma och pappa kom hit. Elin somnade och både jag och Johan mådde bättre. Precis när hjälpen kom.

Mamma och pappa stannade hela helgen. Lördagen var barnloppis lördag och jag ville så gärna gå loppisen så mamma och jag gick dit en runda. Jag var inte riktigt på hugget (kom dessutom inte ens till loppisen förrän kl 13 och dom stängde kl 14) men kom ändå hem med 6 tröjor, 3 byxor och 3 par strumor och 1 kjol och då hade bara gjort av med 50 :-. Efter loppisen var jag tvungen att vila och eftersom Elin också låg och sov åkte mamma och pappa till stan för att handla lite kläder. När dom kom tillbaka behövde Elin få komma ut så det blev en runda i skogen.

På söndagen var det egentligen en kompisträff (mammaträff) inbokad hemma hos oss, men den hoppades givetvis över. Mamma och pappa åkte hem och Elin fick följa med mig och Johan ut en runda på förmiddagen. Ok, vi behövde inte springa på toaletten var 5 minut längre, men var ändå inte så pigga så det fick blir en tur med cykel. Vi var tillbaka 40 minuter efter start, Elin hade somnat på cykeln, och sov vidare i sin säng och Johan och jag kunde lättade gå och vila.




I´m sorry. Men kameran....
Har börjat lära mig ta bilder med porträtt objektivet, men med vidvinkelobjektivet blir det bara suddiga bilder och det var ju det objektivet som suttit på hela veckan.

Det blir iallafall en sov bild som är tagen med den andra kameran =)


Och så bjuder Elin på dansuppvisning


Kommentarer
Postat av: Maria

Hahhahaha, Elin påminner om mig på dansgolvet förr i tiden efter ett par för många bakom västen :-) kunde också sluta med yrsel och diverse fall.



Hoppas ni mår bättre nu och att Elin lyckas hålla sig frisk.

2010-04-12 @ 13:25:16
URL: http://weilandholmgren.blogspot.com
Postat av: Mia

Underbar dans!! Hade jag snurrat lika många varv så hade jag legat raklång....



Snart ses vi!!

Kram på er!

2010-04-12 @ 21:03:01
URL: http://www.kromnow.eu
Postat av: Marih

Blev sjukt yr i bolen av att se henne dansa :p

2010-04-13 @ 21:50:48
URL: http://familiabergund.blogg.se/
Postat av: Marih

Ny bloggadress from idag! Kommer succesivt sluta med den nuvarandra. Maila mig för att få den nya adressen!

2010-04-14 @ 13:17:02
URL: http://familiaberglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback