Dagis baciller

2010-08-23 | 21:33:34
I fredags var Elin och jag på besök på dagis igen. Elin struntade i mig från den stunden vi kom, och alla fröknar tyckte det var kul att se att hon mognat så under sommaren. Många fröknar var på plats så det var 6 fröknar med 18 barn och alla, verkligen alla kommenterade Elins långa hår.

Elin sprang runt och lekte, det var nämligen lek ute när vi kom, så jag kunde gå runt och titta på tomten. Jag har tyckt att den varit liten innan, men jag har ju inte gått runt den någon gång. När jag gick runt hela tomen ändrade jag uppfattning. Den är faktiskt ganska stor och alla barnen trivs med att leka där ute. Och så när alla barnene lekte tänkte jag att det kanske inte skulle vara så dumt att jobba som dagis fröken trots allt. Inte på Elins dagsis iallafall. Kocken i köket fixar fika åt fröknarna. Alla barnen får nybakat bröd till frukost, fröknarna också och så maten förstås. Den som Johan och jag fick äta under inskolningen. Alla föräldrar får äta för att se vad det är för mat barnen får. Och så bakar kocken kanelbullar också. Det är visserligen så lite socker och fett som möjligt i dom, och hemligheten med kanelbullar är ju att ju mer socker och smör, ju godare är dom... men ändå!

Både i tisdags och i fredags när vi var på dagis lekte Elin med en pojke som är lite yngre än henne. På fredagseftermiddagen var Elin och jag ute på lekplatsen och långt bort kom denna pojken med sin mamma. Elin sprang fram till honom och hälsade och det visade sig att han bor på vår gata! (Fast i andra änden).


Under kvällen på fredags kom Tobbe, Maria, Sofia och Valter på middag. Elin och Sofia lekte, fint en stund men sendan började Elin vara dum mot Sofia som vanligt. Ta hennes leksaker, dra i kläderna och i håret osv.
Elin somnade sedan kl 20, men precis vid 24 när gästerna skulle gå så vaknade hon. Och hon var vaken till klockan var 3!!! Men sen somnade hon och sov till 10:30. Då var det dags att åka till farmor och farfar. Farfar åker tillbaka till Jordanien i morgon och ville träffa Elin innan avfärd. Det blev ingen sömn på hela dagen för Elin, men hon slocknade vid 20:30 när vi satte oss i bilen för att köra hem. Men sedan vaknade hon vid 24 igen, men var bara vaken till 01:30 fast hon vaknade på nytt 4:30, då gick Johan och hon upp, men sedan slocknade hon vid 6:30. Johan gav sig då ut på en cykeltur och när han kom tillbaka 3 timmar senare så var både Elin och jag vakna. Eller Elin iallafall.... )Under kvällen på fredagen så började mn näsa rinna och endel nysningar kom också. Jag har antagligen drabbats av dagis baciller. Idag började Elins näsa också att rinna och när hon är förkyld så har hon problem med andningen och då tycker hon det är lite otäkt att ligga ner, så säkert därför hon sovit lite dåligt. Antagligen snart dags att ta fram medicinen igen).

Under eftermiddag blev det en tur till IKEA. Elin fick provligga sängarna. Hon hade superkul, och bestämde sig efter lite bus för en säng. Vi struntar i vad alla utbildade som jobbar med barn säger och skruvade ihop den. Elin hjälpte till och var riktigt duktig med skruvmejselt. Tillbaka till dom utbildade, dom säger att barnen ska svova i spjälsäng till åtminstone 2 års ålder, men Elin får ju knappt plats i säng längre, så den åkte ut.

Sen blev det kväll och dags att sova i nya sängen. Kl 19:10 la vi ner henne, sen gick vi ut och hon sov inom 5 minuter. Fast 1 timme senare vaknade hon och vlle ha lite välling till. Jag följde sedan med upp till sängen igen och satte mig på kanten, men det fick jag inte göra. Elin puttade bort mig, jag fick inte röra hennes säng. Hon låg och försökte sova, och efter några minuter när jag gick ut så vaknade hon till. Hon kom ut ur sitt rum med kudden i handen och gick in i Johans och min säng. Men jag förklarade att hon fick sova i sin säng så hon gick tillbaka och la sig och somnade igen.

Och så idag, då blev det dags efter dagis och jobb. I gårkväll strök jag namnlappar i alla Elins nya kläder. Det har varit loppis nästen varje helg hela sommaren, så nu har Elin så mycket kläder att jag inte ens brydde mig om loppisen i helgen.

När jag hämtade Elin på dagis i kväll så var det fruktstund. Elin satt fint på sin plats vid bordet och brydde sig inte alls om när jag kom. Hon kom inte och gav mig en kram förrän hon var klar med sitt äppel. Fröknarna berättade att Elin hade varit jättebusig idag och bara sprungit runt och lekt och snackat en massa. Alla fröknar hade varit jätte glada över att hon var så glad att vara tillbaka, men den stackars kocken var lite upprörd. Elin är det barn som alltid äter mest så det blev extra potatis att skala när matvraket var tillbaka. Men idag hade hon inte alls ätit som hon brukar. Bara 1,5 potioner så lite bekymrade var dom allt. Vi får se om det blir bättre med maten imorgon.

När vi kom hem blev det bad, mat, och sedan välling och nästan direkt sängen. La Elin som vanligt i sängen och gick ut direkt och hon somnade utan protest kl 18:45.





Bilderna idag är snart 1 vecka gamla. Förra onsdagen var vi på promenad vid Häckeberga slott. 9 km skulle vi gå och enligt kartan i kuperad terräng skulle det ta 2,5 timmar. Nu gick ju Elin större den av rundan själv så det blev ungefär 5 km på samma tid. Vi omorganiserade nämligen efter ett tag. Tog Elin i Ryggsäcken och körde lite off road tillbaka till bilen!









Elin på promme i skogen.

Elin & mamma försöker väcka myrorna.





Hittar en snigel.



På efterkälken.

Vi tappade Elin ena stövel, inte så lätt att hitta igen....

.... i detta. Men vi hittade den.

Off road.



Busa bland träden.

Vägen till bilen... Bää, bäää vita lamm.

Elin & pappa trötta efter några timmar i skogen.

Favorit i repris (20100818)

Originalet (20090412)


Kommentarer
Postat av: Malin

Vilket dagis går hon på?? Jag har Simon på Erlandsdal

2010-08-24 @ 20:45:36
URL: http://mmcs.webblogg.se/
Postat av: maria

Vad roligt att se skillnaden mellan bilderna på Johan o Elin i ryggan! Oj vad hon växt på 1½år!

2010-10-08 @ 17:14:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback