På tiden

2010-09-15 | 20:28:15
Elin har varit sjuk, jag har varit sjuk. Kameran har inte haft något batteri och datorn sjunger på sista versen.
Så där, där kom förklaringen på varför det inte kommit något inlägg på länge.

Elin har det bra på dagis efter semesteruppehållet. Men den lilla saken skriker när jag lämnar, när Johan lämnar är det inga problem. Eller det var iallfall inte först, men sen blev Elin sjuk och efter det så gnäller hon lite när Johan också lämnar. Hon var sjuk, hon var kanske sjuk. Någonting var det men vi vet inte vad. Hon ville inte äta mat på nästan en hel vecka, hon var hängig och trötter. En av dagarna fick hon besök av feber som mätte 40,5 °. Hon var på dagis alla dagar, utom feber dagen som var en lördag. Men såhär i efterhand tycker jag lite synd om henne. Jag har haft ont i min hals och en dag förra veckan hade jag även ont i hela kroppen. Tänk om Elin haft det likadant, stackare. Eller så kan det bara ha varit tänderna som spökat. Tand nr 17 har äntligen kommit fram, den har varit på G sedan i maj. Så nu väntar vi bara på nr 18, 19 och 20 och sedan hoppas jag att vi slipper tänder på ett tag.

Under Elins sjukvecka fick hon sova i Johans och min säng, men det är tångt. Elin är 90 cm, sängen är 180 cm, inga problem egentligen, men Elin sover på bredden!

Mer saker som hänt, är att mormor, pappa och farmor har fyllt år, så ett grattis till dom =).
En resa till Egypten är bokad så Elins andra födeledag och hennes 3:de julafton kommer att firas utomlands.
I lördags 11/9 såg Elin på nyheterna hur det såg ut för 9 år sedan. Hon såg 2 plan flyga in i World Trade Center. Efter att hon sett det så tog hon sitt flygplan och kraschade det i varenda hinder hon hittade. Ungen är lättpåverkad.

Hon, alltså Elin har även lärt sig säga sitt namn. Men det som nästan alla ord börjar på D. Deelin!
Hon räknar till 3 också och det låter: ET, DÅ, DEE. Hon rablar hela meningar, men meningarna innehåller ord som man inte förstår. Det som går att förstå är: borsta tänderna.
Mormor, eller måmå kan hon också säga och det säger hon till ALLA som ringer. Johan är inte längre pappa, utan han har helt plötsligt blivit MAMMA... Inte helt interligent kanske, men Elin har lärt sig läsa sitt eget namn. Hon visade det för farfar allra först, men jag har också testat. Står det Elin någonstans så pekar Elin på sig själv.

I måndags skulle Elins dagis egentligen ha terminens första utedag i skogen. Lunchen skulle lagas i skogen så jag misstänkte grillad korv, sen skulle minigruppen sova middag i sovsäckar och dom andra grupperna skulle leka i skogen tills dom vaknade, sedan tid för lite mellis innan hemfärd. Elin gick och pratade om dagis och skogen hela söndagen, men pga av ösregn under måndagsförmidagen blev skogsutflykten inställd. Men det är ofta skogsdagar på Elins dagis så det dröjer nog inte länge förrän näsa försök kommer.

Nästa vecka, då är det grillkväll på dagis, så att alla försöldrar ska få träffa varandra. Det var 2 st grillkvällar i somras men Johan och jag hade inte tid att gå på någon, men på tisdag då ska vi minsann gå, så vi får hoppas på bra väder då, eller iallafall bättre väder än vi haft dom senase dagarna. NU ÄR DET HÖST....
Och så har det kommit 2 nya fröknar till Elins dagis. Men den ena fröknen, det var en av mammorna från babycafe och öppna förskolan, så man kan säga att Elin nästan redan kände henne....

Vi har även hunnit med en brandövning här hemma. För ett tag sedan byte vi bransvarnare på övervåningen och när vi testade batteriet i den så förklarade Johan för Elin att när man hör det ljudet, då ska man leta upp mamma och pappa. Senare på kvällen lagade Johan mat. Han satte i gång spisen och sen gjorde han något annat. Resultatet: det började ryka och vi fick höra att brandvarnaren fungerade. Elin låg och sov 3 meter ifrån en tutande brandvarnare- hon vaknade INTE!!!




Plockar rönnbär i trädgården.

Elin med farfar.

Elin ville ha någonting i kylen, men jag fattade inte vad.
Hon hämtade sin pall och tog...

OST...

Blöta håret.



Imse, vimse, spindel.  Tumme mot pekfinger precis som det ska vara.
Imse, vimse spindel kan hon sedan över 1 år tillbaka rörelserna till, men nu har Elin börjat lära sig texten. Hon kan lite av texten till bä, bä, vita lamm också och till tänk om jag hade en lite, lite apa. Och ett helt gäng med låtar till.

Låångt hår!

Luggen klippt, igen!

När vi var ute i blåsten i eftermiddags, då började det regna också.
(Elin känner på regnet med handen).

Men det hindrade inte Elin från att leka vidare.

Primadonna.

Ja, ni ser ju själva.
Trångt i sängen. Johan och jag får 45 cm var att sova på.






Kommentarer
Postat av: Marih

Så underbart o se att ni har det bra och att Elin växer så de knakar.. Vi saknar er!

2010-09-16 @ 12:07:13
URL: http://marih.blogg.se/
Postat av: Malin

Hej! Underbart inlägg o bra uppdatering..Elin växer o mycket beteende känner jag igen hos simon med ;)

2010-09-16 @ 21:24:06
URL: http://mmcs.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Hej Elin. Oj vad du har växt sen vi såg dig. Skönt att ni är friska igen. Hoppas vi träffas snart igen.

Många kramar från mormor o morfar.

2010-09-18 @ 10:44:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback